Rezolvare cazuri speciale

Utilizarea etanşantului FKR este simplă. Ceea ce aveţi dvs. de făcut este să îl introduceţi în anvelopă conform instrucţiunilor. Practic o străpungere care are loc în timpul mersului, fără rămânerea obiectului perforant în anvelopă, se va etanşa aproape instantaneu şi se va pierde foarte puţin aer înainte ca etanşarea să devină permanentă, astfel încât nu veţi ştii că aţi avut pană.

FKR este înainte de toate un produs ce previne, dar poate fi folosit şi după ce evenimentul (perforarea) a avut loc.

Atunci când produsul nu mai lucrează pentru dvs., în condiţiile în care acesta este în perioada sa de viaţă normată, cauzele pot fi:

a) Obiect perforant ramas in anvelopa:

Anvelopele trebuie inspectate periodic pentru îndepartarea eventualelor obiecte străine pe unde anvelopa ar putea pierde aer.

MOD DE OPERARE :

  • Găsiti locul în care anvelopa pierde aer prin vizualizare, palpare sau stropind roata cu apă;
  • Marcaţi vizibil (cu cretă sau vopsea ) locul în care se află obiectul ( cuiul/sârma/surub );

Existenţa acestuia în anvelopă nu va permite soluţiei să formeze un dop permanent. Nu scoateţi obiectul din anvelopă!

  • Refaceţi presiunea ( eventual asiguraţi 0,5 atm suprapresiune);
  • Rulaţi o distanţă mică pentru a permite soluţiei să se distribuie uniform ;
  • Pentru a scoate cuiul, poziţionaţi anvelopa cu zona marcată (perforaţia) în partea de jos, suficient pentru a va permite manipularea ulterioară (extragerea obiectului perforant);
  • Scoateţi cuiul şi rulaţi imediat, astfel încât soluţia să astupe gaura şi să formeze dopul (se produce astfel o etanşare temporară); daca in anvelopa a ramas un surub, scoateti-l prin desurubarea acestuia, extragerea fortata putand afecta anvelopa;
  • Refaceţi presiunea normală;
  • Pe măsură ce anvelopa continuă să ruleze ulterior, acţiunea de flexiune  provoacă intrarea de material suplimentar în perforaţie, făcând ca obturaţia să devină definitivă.

ATENŢIE!

  • Un obiect perforant aflat în interiorul anvelopei pentru o perioadă mai îndelungată de timp ar putea cauza dificultăţi în etanşare odată cu îndepărtarea sa, pe fondul pierderii elasticităţii cauciucului , ceea ce conduce implicit la modelarea cauciucului după forma obiectului perforant. Ca urmare a pierderii elasticităţii, atunci când obiectul este îndepartat rămâne o gaură deschisă. Acesta este unul din motivele pentru care este atât de important să se verifice cu regularitate existenţa obiectelor perforante în anvelopă.

Pentru a ajuta etanşarea unei astfel de perforări se reface presiunea ( eventual asigurând 0,5 atm suprapresiune), se rulează 8-10 km până când anvelopa se încălzeşte. Aceasta o va ajuta să-şi recapete elasticitatea. Se îndepărtează obiectul perforant şi se rulează imediat, altfel anvelopa poate pierde presiune şi perforaţia poate să nu fie etanşată corespunzător . Anvelopa trebuie reumflată atât cât este necesar pentru a evita rularea cu cauciucul dezumflat.

Procesul de reumflare/rulare este necesar să se repete până la de trei ori în acest caz ( obiectul perforant a rămas în anvelopă timp îndelungat) , pentru ca etanşarea să fie definitivă.

  • Înainte de a scoate obiectul perforant, anvelopa trebuie să fie umflată la o uşoară suprapresiune deoarece în anvelopa degonflată, soluţia are tendinţa să migreze lateral, aceasta nemaiajungând corespunzător la perforaţia de pe calea de rulare, presiunea favorizând totodată intrarea cantităţii optime de material în perforaţie.

RECOMANDARE:

Operaţiunea de inspecţie şi extragere a obiectelor perforante din anvelopă este indicat a se efectua după ce vehiculul a rulat ( la sfârşitul unei curse), temperatura dezvoltată în rulaj favorizând refacerea elasticităţii cauciucului, implicit repararea anvelopei utilizând FKR.

Extragerea obiectelor perforante nu se va realiza astfel în cazul în care vehiculul a staţionat ( înainte de începerea unei curse).

b) Prezenta in anvelopa a substantelor straine:

Prezenta in anvelopa a substantelor straine precum apă (sursa de aer nu a fost prevăzută cu un filtru pentru reţinerea apei), rugina (provenita de la o janta initiala corodata excesiv), uleiuri sau grăsimi , pot conduce la neperformanţe ca cele de mai jos:

–  prezenţa apei poate conduce la pierderea stabilităţii FKR, prin separarea centrifugală a componenţilor în rulare; sursa de aer va fi prevazuta cu filtru pentru retinere apei;

– instalarea FKR intr-o roata cu janta corodata initial excesiv poate conduce la alterarea produsului (schimbarea culorii pana la maro inchis si modificarea vascozitatii). FKR contine inhibitori de coroziune care protejeaza suprafata metalica impotriva coroziunii, ajutand totodata la contracararea raspandirii acesteia, daca exista . Coroziunea initiala in exces a jentii consuma insa inhibitorii de coroziune, astfel incat capacitatea lor de protectie va fi diminuata. De aceea se recomanda instalarea FKR in anvelope avand jentile fara urme de coroziune initiala, pentru ca inhibitorii de coroziune sa actioneze efectiv pe toata durata de viata a etansantului in anvelopa;

– prezenta grăsimii sau uleiurilor in anvelopa poate conduce la expulzarea dopului din perforaţie.

Pentru un control mai bun al interiorului anvelopei, se recomanda instalarea FKR la prima echipare (montarea anvelopei pe janta).

c) Cantitate insuficienta in anvelopa:

In situatia in care in anvelopa a ramas o cantitate insuficienta de FKR, produsul consumându-se prin etanşări succesive, este posibil ca aceasta ultima etansare să nu fie definitivă datorită insuficienţei cantitative a etanşantului iar anvelopa poate să piardă aer.

Cum se procedează în acest caz?

– se pulverizează apă pe suprafaţa exterioară a anvelopei vizualizându-se locul pe unde anvelopa pierde aer;

– se marchează locul respectiv;

– se curaţă usor cu o cârpă umedă etanşantul anterior instalat în anvelopă, rămas într-o cantitate insuficientă pentru a mai forma pelicula continuă;

– se reface presiunea;

– se introduce o nouă cantitate corespunzatoare de etanşant conform DOZAJELOR recomandate;

– cu ajutorul unui obiect ascuţit se îndepărtează dopul parţial  format, rulându-se imediat pentru obturare definitivă.

La stabilirea dozajelor s-a luat in considerare si frecventa de aparitie a penelor, pe categorii de vehicule, astfel incat Dozajele stabilite de Producător sunt suficiente pentru a asigura protecţia antipană a anvelopei pe întreaga sa durată de viaţă normată .

d) Porozitatea mare a anvelopei:

Porozitatea mare a anvelopei reprezintă un alt factor al pierderilor de aer. Datorită locaţiilor variate ale porozităţii, aceasta va necesita o rulare îndelungată până când etanşantul să elimine scurgerile datorate problemelor de porozitate. Dacă porozitatea persistă, sporiţi presiunea cu 10 până la 15% (nu depăşiţi maximul recomandat de producătorul anvelopei) şi rulaţi autovehiculul 2 zile, apoi reduceţi presiunea la cota normală. Sporind presiunea porii se vor deschide şi astfel FKR va fi forţat în zonele cu probleme, eliminând porozitatea.

e) Perforarea cu obiecte de dimensiuni mari:

Daca perforarea anvelopei s-a produs cu obiecte perforante de dimensiuni mari (peste limita maxima admisa) , ceea ce a condus la afectarea structurii cordului, etansarea ulterioara nu este definitiva, anvelopa trebuie sa fie inspectata si reparata ulterior de catre specialist. Prezenta FKR in anvelope va impiedica insa degonflarea bruscă , prin obturarea parţială a perforaţiei, permiţând astfel OPRIREA ÎN CONDIŢII  DE SIGURANŢĂ.

REPARAREA ANVELOPEI PRIN METODE CLASICE

În cazul unor pene de dimensiuni mai mari sau care apar pe umăr ori părţile laterale, neputând fi reparate de etanşantul FKR, camera sau anvelopa pot fi vulcanizate clasic, după curăţarea prealabilă a interiorului anvelopei, prezenţa produsului în anvelopă neafectând operaţia de remediere .

Cum se repară o anvelopă fără cameră tratată cu FKR?

Demontaţi anvelopa şi ştergeţi FKR din zona afectată cu o cârpă umedă stoarsă, urmând ca apoi să procedaţi la repararea ei în mod normal. În cazul în care reparaţia (incluzând demontatul şi montatul) este finalizată în 2 ore, nu este necesară îndepărtarea totală a FKR. La remontarea anvelopei, apreciind cantitatea de etanşant pierdută/ îndepărtată,  adăugaţi o cantitate suplimentară de FKR care să compenseze cantitatea îndepărtată în scopul efectuării reparaţiei.

Cum se repară o anvelopă cu cameră tratată cu FKR?

Anvelopele cu cameră pot fi reparate cu uşurinţă. FKR nu va constitui o problemă, pur şi simplu întindeţi camera pe o suprafaţă de lucru şi îndepărtaţi FKR de pe zona afectată aplicând presiunea degetului. Ştergeţi apoi cu o cârpă umedă stoarsă, uscaţi camera şi procedaţi la repararea normală. Respectaţi temperatura de vulcanizare.